kedd, 08 szeptember 2015 11:13

A Bodrog-parti Athén - látogatás Sárospatakon

A Bodrog-parti Athén – látogatás Sárospatakon

Leánynapokat tartottunk. Lehet, hogy furán hangzik, de kellenek az ilyen lányos napok időnként, ami nálunk azért nem azt jelenti, hogy végigjárunk mindenféle boltot, meg szépészeti tevékenységeket végzünk. Mi inkább kirándulunk. Egyik legjobb barátnőmmel immár évek óta, bár hozzátenném, hogy sokszor munkánk miatt is mentünk egy-egy városba, viszont akkor már mindig összekötöttük egy kis kirándulással és több napot is eltöltöttünk Európa különböző területein. Most viszont országhatáron belül maradtunk és Sárospatakot, az ország egyik gyöngyszemét látogattuk meg.

Sarospatak Voros torony

Vörös torony

A Bodrog-parti Athén, olvashatjuk sok helyen, az ország oktatásügyét tekintve az egyik legfontosabb intézménnyel büszkélkedhetett évszázadokon keresztül, hiszen az 1531-ben Perényi Péter által alapított református kollégium messze földön híressé tette. A kollégium ma újra régi fényében ragyog és meglátogatva az iskolát, az udvaron álló múzeumot és a gyönyörű könyvtárat, elgondolkoztunk azon, vajon milyen is lehet ma és milyen lehetett itt régen tanulni. Az iskolamúzeum mindenki számára nagy élmény, akit egy kicsit is érdekel, hol és hogyan tanulhattak őseink. Maga az épület a 18. században készült és több termen keresztül pillanthatunk be vezetéssel a kollégium létrejöttének időszakába. A reformáció magyarországi megjelenésének időszakából származó tárgyakat, Lorántffy Zsuzsanna hímzett terítőit és az általa tanított helybeli leányok munkáit is itt találjuk. Egy századfordulós tanterem berendezését, az akkori taneszközöket, tankönyveket, a diákok által készített rajzokat és még iskolai egyenruhákat is találhatunk a tárolókban és Comeniust még nem is említettem.

Sarospatak kollegium iskolamuzeum

Iskolamúzeum

De nemcsak a gyönyörű kollégium érdemel említést. Sárospatakon született II. András és a Bánk bánból is ismert Gertrúd leánya, akit az egész világon ismernek: Árpád-házi Szent Erzsébet 1207-ben. A vártemplom mellett találhatjuk a Szent Erzsébet házat, ahol egyháztörténeti gyűjtemény kapott helyet és kertjében gyönyörű rózsákat láthatunk. Innen pedig pár percre áll a vár, amely a magyar történelmet ismerők és így reményeim szerint minden olyan ember számára ismerős lehet, aki valaha is tanult történelmet akármelyik iskolában az ország területén.

Sarospatak Lorantffy loggia

Lorántffy loggia

Sarospatak Perenyi szarny

Perényi szárny

A sárospataki várat több család is birtokolta és a mai várkastélyt az a Perényi Péter építtette, aki a mohácsi csata után kapta meg a területet. A Perényiek után az Egri csillagokból is ismert Dobó István családja volt a birtokos – itt volt Balassi Bálint esküvője is – majd a Lorántffyak után a Rákóczi-család kezébe került a vár. II. Rákóczi Ferencet, a szabadságharcot talán senki sem kell bemutatni. Így is láthatjuk, hogy az ország legjelentősebb nemesi családjai birtokolták Sárospatakot és építettek ezt-azt a várhoz, míg mai formáját elnyerte. A kastély különböző szárnyai gyönyörűen felújítva, csodás kiállítást láthatunk a Rákócziakat a középpontba állítva, a Vörös-torony is fantasztikus élményt nyújt, érdemes megvárni a vezetett túrát a toronyba. Aki pedig nem tudja, honnan lehet igazán ismerős a sárospataki vár, tudnám javasolni, hogy nézze meg az ötszáz forintos hátoldalát.

Sarospatak kollegium

Kollégium

Mi most nem próbáltuk ki a Bodrogon való hajókázást és kenuzást, de biztosan felejthetetlen pillanatokat szerez azoknak, akik megpróbálkoznak vele. Néhány nap és ennyi élmény, no meg persze a jó kis esti pletykálások, éjszakába nyúló beszélgetések. Kell ez egy nő lelkének és nem csak a ma oly divatos vásárolgatás. Kirándulás közben is lehet egy jó kávézóra találni, finom süteményeket enni és kibeszélni mindent, ami a lelkünket nyomja. Tudom javasolni azoknak, akik még nem próbálták. Kellenek ezek a leánynapok is az ember életében, még akkor is, ha már nem érzi magát feltétlenül leánykának.