Kirándulunk

Áldott emlékű autósoktatóm mindig azzal biztatott, hogy a téli vezetés borzalmaiért kárpótolja a vezetőt az, hogy a lehullott levelek miatt legalább a KRESZ-táblák láthatóvá válnak (amíg hófúváskor el nem tünteti a hó - de ezt most tényleg csak zárójelben jegyzem meg).
Mióta felhívta a figyelmemet erre a tényre, igyekszem akkor is észrevenni olyasmiket, amiket korábban nem sikerült, amikor nem autóval vagyok.

Legutóbb egy konkrét emlékpark és a benne álló szobor került a látókörömbe.

Prugy1

Amikor A hobbit - Váratlan utazás című részében Bilbó nem akar kiszállni a kényelmes fotelből, mindig értetlenkedem, hogy miért tesz így? Miért nem pattan fel rögtön egy heves "Kalandra fel!" kiáltással és indul neki noszogatás nélkül  a törpökkel és Gandalffal az ismeretlennek? És arra gondolok, hogy én bezzeg rögtön pattannék a helyében.
Amikor pedig hasonló helyzetbe kerülök, a gyakorlatban én is éppen úgy viselkedem, mint Bilbó. Az ember nehezen hagyja el az otthonát, télen fűteni kell, tavasszal veteményezni, nyáron locsolni a virágokat. Őszre már kevesebb kifogás marad, ilyenkor megemelem magam a fotelből és útnak indulok Magyarország valamelyik pontjára.

Kalandra fel

Főként vonattal közlekedem, és rég elmúlt az a világ, amikor az útitársak beszélgetéssel töltötték el az utazás idejét. Digitális világunkban egyre több a füldugó, a tablet-mobil-laptop kijelzőjét meredten bámuló utas. Ami engem illet, én általában klasszikus utazós-kalandos történeteket olvasok ráhangolódásként. A világunk összeszűkült, de a tudat tágítható, sőt tágítandó is, így miközben a vonat átszeli Magyarország egyes tájait, én kalandokat teszek Lilliputtól a mesés Keletig.
Indulás előtt mindig alaposan megnézem az otthonomat, megelőzve honvágyamat, mélyen magamba akarom szívni otthonom minden illatát, színét, hangulatát, apró kis elemét, hogy legyen miből táplálkoznom ott, idegen földön. Ráadásul sosem tudhatjuk, hogy az utazás meddig fog tartani, mikor érünk egy-egy kaland végére.
És azt hiszem, van itt még valami, ami miatt rögzíteni akarom otthonom minden rezdülését, és azt hiszem, éppen ez az oka annak is, amiért nehéz elhagyni azt a bizonyos fotelt. Minden kaland végére megváltozunk. Fejlődünk, emelkedünk. Változunk. És ettől félünk valójában, hogy a kaland közben megváltozunk és nem tudhatjuk biztosan, miként fogadják ezt a változást az otthon maradtak, mindazok, akik nélkül átéltük az élményeinket. Mégis azt gondolom, hogy vállalnunk kell  a változásunkból eredő minden következményt, hiszen kalandjaink során szerzett tapasztalásaink, élményeink - még a kevésbé pozitívabbak is -  a kiteljesedés felé vezetnek minket.

Kiss Gabriella

A Sátoraljaújhely feletti Szár-hegyen található Magyar Kálvária emlékhely a trianoni békediktátummal elcsatolt országrészekre emlékezik.

Magyar Kalvaria3

Bár be kell valljam, nemcsak a köd, hanem az eső is és a szél, meg a hideg idő, így kis csapatunk kihagyta az esti vadászatot a hosszú hétvégén Zala egyik picinyke zsákfalujában, Valkonyán. A kis falu viszont csodákat rejt, olyanokat, amikről még nem is hallottunk addig, míg pár éve el nem keveredtünk barátunk révén, aki a közelben él, ebbe a kis faluba. Idén a rossz idő miatt nem ültem ki vele a lesre és nem boldogítottam azokkal a gondolataimmal, hogy az állatok már biztosan régóta megfigyelnek minket és kicsi, villogó szemeiket látom a bokrok között, de a történetünk azóta is szájról szájra jár és minden egyes találkozásunkkor előkerül, hogy én bizony még olyat is látni vélek, ami nincsen. Azért megjegyezném, hogy szerintem azok az állatok igenis figyelnek minket és sokkal jobban tudják, mit csinálunk, mint mi magunk a sötétben egy magaslesen ücsörögve.

Valkonya2

Az ősz még gyakran tartogat kirándulásra való időt, a minap ezt kihasználva családommal Máriapócsra utaztunk. Hazánk számtalan kis ékszert rejt, és mi ezek közül most az egyik legismertebb görög katolikus kegyhelyet kerestük fel.